X
تبلیغات
بشارت - معرفی طرح بشارت(طرح تفصیلی)
آموزش قرآن
بشارت
 فهرست مطالب:

 

 1- مقدمه

2 اهداف طرح

3- اهداف آموزشی طرح

4-کلیات طرح

5-توضیح گامها

6- ویژگی های طرح

7- شکل اجرایی طرح

8- نظام ارزشیابی

9- شرح وظایف اجرایی

10- منابع آموزشی

11- خلاصه برنامه پیشنهادی

12- سخن آخر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بسمه تعالی

"ديو بگريزد از آن قوم كه قرآن خوانند" حافظ

مقدمه:

طرح بشارت شيوه اي كارآمد در عرصه آموزش قرآن كريم

 

قرآن كتاب مقدس دين مبين اسلام ومعجزه جاويد پيامبر اكرم (ص) با  مباني ژرف و عميق و آيات نورانيش راهگشاي بشريت در تمامي دوران بوده است.

با توجه به عظمت اين كتاب جاويدو نياز بشريت به آيات نوراني و مفاهيم گهربار آن لازم است كه علاوه بر تعليم قرائت و تلفظ صحيح و زيباي اين كلام آسماني با معاني آيات آن نيز آشنا شويم تا در طول زندگي احكام و دستورات آن را به درستي در يابيم ودر راه عمل كردن به آن گام بر داريم لذا بر اساس فرمايشات مقام معظم رهبري و تاكيد ايشان بر يادگيري و مفاهيم آيات قرآن (طرح بشارت) برنامه ريزي شده است تا بتوان  با بهترين روش هاي آموزشي آيات  و كلمات قرآن را به گونه اي فراگرفته كه همانند زبان مادري براي عموم مردم قابل درك باشد.از آنجايي كه زبان عربي زبان رسمي ما ايرانيان نيست در اين طرح سعي شده است با معاني كلمه به كلمه قرآن و تكرار مداوم آن به شيوه لذت بخش و نوين قرآن پژوه را در محيطي قرار دهيم كه واژه هاي قرآن ملكه ذهن وی شود.

شنيدن، خواندن، نوشتن، تكرار و مكالمه به طور همزمان شرايطي را فراهم مي آورد که كليه اعضا و جوارح زبان آموز معطوف كلام وحي شوند و از همه توانائي هاي او به بهترين وجه ممكن استفاده گردد. اين طرح نه فقط درك و يادگيري كلام پروردگار را در بهترين وجه ممكن مي سازد، بلكه موجب آشنايي با زبان شيواي عربي نيز مي گردد.

 

 

 

 

 

 

«روش آموزش»

زبان آموزی قرآن به شیوه سمعی و بصری

 

امروزه روشهای گوناگونی برای فراگیری زبانها متداول شده­است. یکی از روشهای پذیرفته­شده شیوۀ سمعی و بصری می­باشد.

یادگیری زبان آموزی قرآن (طرح بشارت) از راه گوش بسیار مؤثر است. تا وقتی که گوش به واژگان قرآنی عادت نکند نمی تواند معانی جمله و کلمات را درک کند. بنابراین اگر بخواهیم از واژگان و معانی قرآن بهره­مند شویم لازم است هر روز بیش از روز قبل با صدای دلنشین آن مأنوس شویم. این انس کمک می کند کم کم به فهم معانی قرآن دست یابیم.

هم چنين لازم به ذكر است كه نوع خط آيات براساس خط «عثمان طه» است.

توجه به این نکته نیز لازم است که در جدول، کلماتی در داخل کروشه قرار گرفته اند و معنایش این است که این کلمه در اینجا به این معنی می آید. مانند: قال: گفت[گفتند] یعنی در این مورد خاص بنا به دلایل نحوی به جای اینکه معنی گفت بدهد، معنی گفتند می­دهد و در مواردی که پرانتز آمده است برای تکمیل معنی است یعنی کلماتی مانند: است، به، ... که به تکمیل معنا کمک می کند.

هم چنين ترجمه كلمه ها در جدول، ترجمه كاملاً تحت الفظي و متناسب با شيوۀ «طرح بشارت» مي باشد و هم چنين ممكن است كلمه اي داراي معاني متعددي باشد كه از ميان آن ها معناي متناسب با آيه ذكر شده است.

در این شیوه سعی شده است با واژگان و صدای قرآن آشنا شوید. اول کتاب را باز کنید و بعد با نوار شروع به خواندن کنید به واژگانی که رسیدید و معانی آن را نمی­دانید به لغت نامه مراجعه کرده و دوباره به نوار گوش کنید و تکرار کنید تا کلمات و معانی قرآن در ذهن شما جایگزین شود.

 ما قرآن را همانند زبان مادری می آموزیم، که براساس چهار مهارت پایه ای شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن در آموزش بنا نهاده شده است.

امید است که این کتاب هدایت و سعادت،  همگام  با ولایت علی بن ابیطالب( ع) چراغ راه شما در زندگی باشد.

                                       

                   

          

در این شب سیاهم گم گشت راه مقصود                                                                                                                                                                          از گوشه ای برون آ ای کوکب هدایت

«حافظ»

قرآن کریم مهم ترین منبع و ابزار تعلیم و تربیت اسلامی است و از آغاز نزول بر پیامبر اکرم تا کنون نقش تربیتی خود را به خوبی ایفا و در طول تاریخ قلب انسانهای آماده را نورانی و آن ها را به کمال روحی و معنوی هدایت کرده است از این رو قرآن کریم پیوند عمیقی با تعلیم و تربیت دارد و باید با دید تربیتی آیات آن را فرا گرفت.

و به قول علامه اقبال لاهوری

 

نقش قرآن چونکه بر عالم نشست                                                                                                                                                                                                       

 نقشه های پاپ و کاهن را شکست

فاش گویم آنچه در دل مضمر است                                                                                                                                                                                                                                              این کتابی نیست چیز دیگر است

چونکه در جان رفت جان دیگر شود                                                                                                                                                                                                       

 جان چو دیگر شد جهان دیگر شود

 

قرآن کتاب مکتب اسلام و برنامه زندگی و سعادت بشر می باشد.

 

گر تو می خواهی مسلمان زیستن                                                                                                                                                                                                                       

  نیست ممکن جز به قرآن زیستن

طرح قرآنی بشارت با شیوه ای نوین و کار آمد در آموزش قرآن سعی داشته و دارد تا قرآن را به گونه ای آموزش دهد که برای همه قابل درک و فراگیری باشد.تفاوت این طرح با دیگر روش های آموزش قرآن در این است که در روشهای گذشته قبل از هر چیز قواعد و دستور زبان آموزش داده می­شد،اما در این طرح با استفاده از روش شنیداری هیچ قاعده ای آموزش داده نمی­شود و آموزش طبق ساختار زبان مادری می باشد مثل کودکی که هیچ چیز از گرامر و دستور زبان فارسی نمی­دانداما به راحتی و به درستی می­تواند صحبت کند.

 

 

 

 

 

طرح بشارت

آنچه ما بر آن پا می­فشاریم این است که با همه قوا و هرآنچه از توانایی­ها که از آفریدگار به امانت داریم یک جا به استقبال سرچشمه این آب حیات رویم. و با بهره­جویی از توانایی­های مشترک هر فرد علاقمند و با نادیده گرفتن و ناچیز شمردن تفاوت­های فردی اعم از حافظه و استعداد و سن ... از زلال معرفت این رحمت الهی بهره­مند گردیم.

به همین خاطر با کنار گذاشتن روش­های سنتی آموزش و حفظ قرآن پا در سیری نو گذاشته­ایم که با آموختن زبان این کتاب عظیم پل ارتباطی میان مخلوق و خالق را استحکام بخشیم. این شیوه جدید که روشی سازگار با فرهنگ عمومی است طرحی است نو با نام «طرح بشارت» انجامی شایسته برای تلاش علاقمندان به این آیات زیبا و عمیق است. مهمترین خصوصیت این طرح، زبان آموزی با بهره­جویی از بهترین و آخرین مهارت­هاست. استفاده همزمان از کلیه واسطه­های دریافت که هم او (خداوندگار انسان و حواس و نیازها) به ما بخشیده است، ویژگی قابل تأمل این طرح است.

شنیدن، خواندن، نوشتن، تکرار و مکالمه به طور همزمان شرایطی را فراهم می­آورد که کلیه اعضاء و جوارح زبان آموز معطوف کلام وحی شوند و از همه توانایی­های او به بهترین وجه استفاده گردد. این طرح نه فقط درک و یادگیری کلام پروردگار را در بهترین وجه ممکن می­سازد، موجب آشنایی با زبان شیوای عربی نیز می­گردد.

نهایت انسان شناخت پروردگار است و آشنایی با کلام خدا بهترین راه است برای رسیدن به این شناخت و هرکس خدا را یافت او را خواهد شناخت و هرکه او را شناخت او را دوست خواهد دشات و هر که او را دوست داشت به او عشق خواهد ورزید و هر که به خدا عشق ورزید بی­شک در سایه­سار محبت و عشق الهی سکنی خواهد گزید.

در راه وصال حقیقی و عملی در پلکان کمال و با یاری گرفتن از کلام وحی تنها یک گزینه باقی است و آن توکل است و به حقیقت که «و من یتوکل فهو حسبه ان الله بالغ امره[1]» (و آنکه توکل کند بر خدا پس همانا او برایش کافی است).

قرآن میثاق الهی

انسان موجودی است سراپا نیازمند و سراپا اراده و قدرت و اقتدار، نیازی که کشش­های مادی و معنوی­اش را تجلی بخشد و اراده­ای که او را به ساحل بحر عمیق نیازهایش راهنما شود و «دین» در این قرن­های به قولی متجدد و در وانفسای طلبی شگفت­ از معنویتی لمس­شدنی، گل سرسبد این نیازهاست.

­احساس ناامنی و تنهایی بشر قرون جدید نیاز به یافتن راهی برای نجات را روز به روز حیاتی­تر می­نماید و چه راه نجاتی والاتر از آنچه که یک پای آن «وحی» و پای دیگرش «عقل»؟ سویی خدا و سویی بنده. آن خدایی کریم و او بشری حقیر که میان «خلیفه­الله[2]» و «کالانعام[3]» بودنش جز یقینی فاصله نیست. یقینی که از سنگینی بار امانتی سترگ سرچشمه می­گیرد و تا اقیانوس ایمان و اخلاصش سَیَلان می­کند. و امانتی که اگر چه بر شانه­های آسمان­ها و زمین تاب نیاورد امروز بر شانه­های نحیف ماست و اکنون مرز میان بشر است و خاک: ابوتراب است و تراب! بشر و خود و خویشش. خود خاکی و روح کردگاری و انسان خوش قول در بازپس دادن بی­کم و کاست این امانت پیمان بست و خود بر پذیرفتن این بار عظیم رضایت داد.

«انا عرضنا الامانه علی السموات و الارض فایین ان یحملها و اشفقنا منها و حملها الانسان[4]»

(همانا ما عرضه کردیم امانت را بر آسمانها و زمین و کوهها پس ابا کردند که آن را حمل کنند و از آن بیمناک شدند و انسان آن را برداشت).

امانتدار وحی

خوان نعمت الهی گسترده و واسطه­های دریافت موهبت­های خدایی مهیا بود. و «حرا» و «رسول» و «وحی» همگی پایه­های اتمام محبتی شدند که بدان قامت تکیده بشر پس از گذشت قرن­هایی که امتزاج جهل و شرک و ایمان در دامنه عقلانیت بشر آن روز به نهایت رسیده بود، زیر بار امانتی عظیم تاب آوردند. مگر بشر به بلوغ رسیده امروز را با یدبیضاء و سردی آتش و نفس مسیحا می­شد به نهایت رساند؟

دوران کودکی انسان سپری شده و دیگر دامنه طلب و حقیقت­خواهی بشر رنگ دیگری داشت و به مصداق «من طلبنی وجدنی» زمان آن رسیده بود که عید مخاطب معبود گردد و چه مخاطبی برای انسانی والاتر از کوهها و آسمان­ها و زمین بود به جز آنکه گِل او را سرشته بد و هم او از روح خویش در او دمیده بود[5] و به او گفته بود «باش» و او «بود[6]» و انسان با تندیسی از خاک و روحی کردگاری و عقل و اراده و اختیاری شگفت، چون مخاطب غایت­القصوی کمال گشت سنگینی بار از یادش رفت و راستی برای این آدمی تماشای حضور خالق در کالبد حروف چه حلاوتی خواهد داشت، در الی که نسل در نسل در جستجوی حقیقتی ناب از دامن خاک به نهایت قاف رسیده است و از خاک تا افلاک و گاهی دوباره تا خاک! و اعجاز این کلام اگر آسمانها و زمین و کوههایی را که در برابر آن امانت تابشان نبود به لرزه درآورد، چه بر سر فهم و ادراک و خشوع انسانی خواهد آورد که «عقل» و «وحی» و «نبوت» را یک جا به او داده­اند.

«لو انزلنا هذا القرآن علی جبل لرایته خاشعا متصدعا من خشیه الله[7]» (اگر می­فرستادیم این قرآن را بر کوهی هر آینه می­دیدی آن را سرافکنده از هم پاشیده از ترس خداوند).

و فی الواقع در این رشد عظیم چه کسی بهتر از انسان برای قیاس میان او و کوه؟ کوه معرفت، کوه عقلانیت، کوه اخلاص و تواضع و درک و درهم­آمیختن تمام آنچه خشت اول کمال آدمی را رقم زده بود پُلی و معجزه­ای بود که «قرآن» نهاده بودند. پلی میان آفریده و آفریدگار و چه پلی گرانبهاتر از آنچه چون بدان درآیی در ملاقات بی­واسطه با مالک و خالق خودت و آسمانها و زمین باشی و مگر نه اینکه «و ماتکون فی شان و ماتتلوا منه من قرآن و لاتعلمون من عمل الا کنا علیکم شهوداً اذ تفیضون فیه[8]» (ای رسول ما! در هیچ حالی نباشی و هیچ آیه­ای از قرآن تلاوت نکنی و به هیچ عملی وارد نشوی جز آن که ما همان لحظه شما را مشاهده می­کنیم).

و راستی اگر عالم محضر خداست و هیچ عملی نیست که او شاهد نباشد، چه وعده­گاهی و چه محل دیداری شایسته­تر و خوشایندتر از آنجایی که صدای پروردگارت را بشنوی و کلامش را ذره ذره لمس کنی؟ و عجب سری است در وضویی که برای تلاوت قرآن بایدگرفت. مهیاشدن برای ملاقاتی که این بار او سخن می­گوید و ما می­شنویم و چه کلامی! که سراپا نور است.

درهای رحمت الهی

طلب، کنکاش و جستجوی همان حقیقت ناب، گامهای استوار بشر طالب کمال را دیر یا زود به ساحل این دریای بی­پایان می­رساند و انسان امروز عجب نیست، اگر به دنبال روزنه­ای باشد برای ورود به این بحر عمیق، قرآنی که همه ابعادش رحمت است. نگریستن به آیاتش، شنیدنش، خواندنش، فهمیدنش و از همه بالاتر «تدبر در آن» و «عرفان عملی آن» همگی ابواب کوچک و بزرگ یک خانه­اند و کمتر و بیشتر راهنمای آدمی به سوی یک صاحبخانه­اند و چه بهتر و زیباتر که همه این درها را به روی خود بگشاییم و از دریچه­ای نو به این گذرگاه (دنیای میان ازل و ابد) بنگریم و این چند صباح عمرمان را رنگ الهی بزنیم و چه رنگی بهتر است از رنگ خدا؟    «و من احسن من الله صبغه[9]».

فهم زبان قرآن که همان زبان ساده بشر است لازمه دریافت عظمت صاحب کلام است و دریافتن این عظمت راهی آسان برای تلاش در تدبر در قرآن. و بشارت ما این است که قدم نهادن در این راه نردبان رسیدن به خورشید را استوار می­کند.

و اگر نیاز به قرآن و نیاز به سخن گفتن با آفریدگار درونی باشد، و اگر جستجو در سایه طلبی عمیق و حقیقی باشد، کلید ورود تنها یک «بسم الله الرحمن الرحیم» است که اوست که همه چیز از آغاز و نهایت به نام اوست و اوست که مهربان است و نهایت کرامت و بخشندگی است. و به راستی اگر با کریمان و بخشندگان دشوارترین­ها نیز سهل می­شوند در محضر بخشنده­ترین چه غمی از ورود به کتابی که از خداست به انسان. از «بسم الله» تا «والناس» ابتدای نزول (و نه فرود) آن خدا و انتهای پذیرش (و نه فقط دریافت) آن آدمی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اهداف طرح:

اشاعه فرهنگ قرآنی در سطح جامعه و آموزش قرآن با جدید ترین شیوه های ساده آموزشی به عموم مردم ،قابل فهم کردن آیات قرآن به نحوی که برای همه قابل درک باشد،پر کردن اوقات فراغت نوجوانان در دوره کوتاه مدت و بلند مدت و ایجاد انگیزه در جوانان و نوجوانان برای یادگیری قرآن ،آموزش این روش به معلمان و مربیان قرآن در آموزش و پرورش و مراکز آموزشی کشور برای تربیت نسل آینده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ، بستر سازی مناسب برای انس با قرآن

ایجاد و تقویت انگیزه برای درک و فهم هرچه بیشتر قرآن از طریق ترجمه آیات ،کمک به رشد فکری و دینی قرآن آموزان از راه ایجاد تعامل با فرهنگ قرآن ،ایجاد توانایی برای حل مسئله اعتقادی و مشکلات روزمره و برنامه ریزی زندگی بر اساس آموزه های قرآن از جمله اهداف موسسه زبان آموزی قرآن بشارت می­باشد.

اهداف آموزشی طرح:

1-اشراف به معانی قرآن کریم

2-روخوانی و روانخوانی قرآن کریم

3-آشنایی با شرح تفسیر قرآن کریم

4-زمینه سازی جهت حفظ قرآن کریم

5-آشنایی با زبان عربی

6-گفتگوی قرآنی

کلیات طرح:

آموزش بر اساس چهار مهارت پایه ای شنیدن ،گفتن ،خواندن ، ونوشتن بنا نهاده شده است.

 

توضيح شيوه و روش:

اين طرح بر اساس مهارت هاي علمي زبان آموزي قرآن است كه شامل موارد زير مي شود:

الف) شنيدن  از طريق نوار

ب) گفتن (مكالمه)

ج) خواندن

د) نوشتن

اين گام ها الگو برداري شده از طرز يادگيري زبان اصلي و مادري مي باشد.

 

توضيح گام ها:

الف) شنيدن از طريق نوار:

دراين روش آموزش ، قرآن آموز از ابتدا از راه استماع و شنيدن با واژه ها و كلمات قرآن آشنا و مانوس مي شود . همانطوري كه در يادگيري زبان مادري ابتدا واژه ها را مي شنود.

براي اينكه يك صدا و لحن واحد و استاندارد نيز داشته باشيم كه به لحاظ فصيح خواني و لحن مشكلي پيش نيايد از نوارهاي ترتيل استاد پرهيز گار كه مقبول ومورد استفاده همگان است استفاده مي شود همچنين در ابتداي كار چون قرآن آموز به شيوه شنيدن كمتر آشناست ، از جزوه آموزشي به نام واژگان باق تهيه شده است كه فرد را سوق    مي دهد جهت صحيح خواندن واژه ها و آيات به صداي قرآن گوش فرا دهد و و قتي صداي دلنشين آيات  قرآن در كلاس طنين انداز شد مدرس معاني تك تك كلمات را که در کتاب باق موجود می باشد بيان مي كند.

ب) گفتن:

بعد از گام اول قرآن آموز خود از روي جزوات آموزشي مبين شروع به گفتن و بيان تك تك واژه هاي قرآن ( نه به صورت ترتيل) مي كند و هر واژه اي را كه بيان مي كندمعاني آنرا نيز بيان مي كنند.

اين دو مرحله اسا س آموزش است كه در كلاس با راهنمايي مدرس تكرار و تمرين مي شود

ج)  خواندن:

در گام بعدي قرآن آموزان از روي( قسمت اول کتاب باق)آیات مربوط  را تلاوت مي كنند ( به طور روان خواني يا ترتيل) بدين طريق واژه ها و كلمات بهتر و بيشتر با ذهن او مانوس مي شود ( اين بار از راه چشم)
د)  نوشتن:

قرآن آموزان با استفاده از جزوه آموزشي ((  تمرین باق))  كه داراي تمرين مي باشد واژه هاي قرآني را مي نويسد كتاب فوق شامل 12 درس مي باشد (جزءء1 ) كه هر درس 14 آيه به همراه تمرين گنجانده شده است تا قرآن پژوه  بتواند تسلط بهتري بر زبان قرآن پيدا كند.

 

ويژگي هاي اين روش:

 

1-هر چه پیش برويم به علت تكرار شدن واژه هاي قرآن و افزايش مهارت هاي قرآن آموز در شنيدن و آموزش راحت تر و دلنشين تر مي گردد.

2-با گذراندن دوره های طرح بشارت زمينه و بستر مناسبي را براي قرآن آموزاني كه علاقه مند به ترجمه و حفظ قرآن نيز مي باشند فراهم مي شود- به علت مانوس شدن ذهن و ضمير آنها با آيات الهي دراثر تکرار از طریق شنیدن.-

3-اگر استماع و شنيدن به طور خوب و جدي پي گيري شود روخواني و روانخواني و تا حدود زيادي فصيح خواني قرآن آموزان به طور مستقيم تقويت و تصحيح مي شود.

v    پس از گذراندن واتمام دوره فرد مي تواند به اين مهارت دست يابد كه بدون مراجعه به قرآن آنرا ترجمه كند و بخواند و درك كند و همچنين موقع شنيدن قرآن از راديو و تلويزيون، محافل قرآني يا هنگام عبور از كوچه و خيابان و ... آيات الهي را بفهمد و لذت ببرد و از نورانيت آنها بهرمند شود .

 

 

 

شكل اجرايي طرح:

دوره غير حضوري:

دوره اي است كه فرد زبان آموز با استفاده از كتاب، جزوات و نوار ترتيل با استفاده از جلسه توجيهي كه چگونگي روش يادگيري را ياد مي گيرد به آموزش مي پردازد و در صورت نياز مي تواند با استفاده از تلفن و يا حضور در مكان آموزش از راهنمايي مدرسين بهره ببرد و اشكالات خويش را بر طرف نمايد. خصوصيت اين نوع دوره ها اين است كه هر فرد        مي تواند به وقت و استعداد خويش در كار خود پيشرفت نمايد و طول دوره آموزشي بسته به خود فرد مي باشد و پايان هر ترم نيز با اعلام آمادگي مي تواند در امتحان شركت نمايد ضمنا مي تواند در هر ترم به صورت رايگان و براي رفع اشكال تا 4 جلسه از كلاس هاي حضوري استفاده نمايند. همچنين هموطنانمان در شهرستانها مي توانند از طريق تلفن رفع اشكال نمايند.

دوره هاي حضوري

اين دوره بدين گونه است كه فرد زبان آموز با حضور سر كلاس آموزشي با استفاده از مدرس و معلم دوره آموزشي خويش را طي مي كند.

طول اين دوره ها 11 ترم (  سه ماهه ) می باشدو هر ترم شامل 12 جلسه2 ساعته میباشد

 

ترم اول:جزء 1

ترم دوم:جزء30

ترم سوم: جزءهاي  2و3و4

ترم چهارم: جزء هاي  5و6و7

ترم پنجم: جزءهاي  8و9و10

ترم ششم: جزءهاي  11و12و13

ترم هفتم: جزءهاي 14و15و16

ترم هشتم: جزء هاي 17و18و19

ترم نهم: جزء هاي  20و21و22

ترم دهم:  جزء هاي 23و24و25

ترم يازدهم: جزءهاي 26و27و28و  29

 نکته:

1)در ترم اول که پایه و اساس آموزش است تنها جزء اول آموزش داده می شود تا قرآن آموز با روش کار وآموزش آشنا شودوهم فرصت کافی برای تقویت مهارت شنیدن داشته باشد.(با کمک نوار سه بار تکرار)

2)از ترم دوم به بعد نحوه تدریس تفاوت میکند، به دین گونه که فقط کلمه و واژه های جدید به همراه ترجمه شان گفته می شود واز نوار یک بار تکرار استفاده می شود.

دوره های دانش آموزی:

این دوره ها در سه مقطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان برگزار می شود وسعی دارد با زبانی شیرین وساده و با شیوه ای نوین در آموزش قرآن زمینه آشنایی بیشتر و جذب دانش آموزان به مفاهیم والای قرآنی را فراهم آورد.

 

نظام ارزشيابي دوره:

ارزشيابي از فراگيران ( قرآن پژوه ) در سه مرحله انجام مي شود.

الف  : ارزشيابي تشخيصي ورودي:

به منظور تعيين سطح او با قرآن و ميزان آشنايي و راهنمايي قرآن آموز به دوره هاي حضوری و غیرحضوری

ب) ارزشيابي تكويني :

در دو گستره درسي و كلاسي كه پس از هر مرحله آموزشي انجام مي شود تا اطمينان از يادگيري معاني كلمات و آيات صورت پذيرد و در صورت وجود نواقص ، باتكرارو تمرين مجدد رفع گردد.

ج ) ارزشيابي تكميلي   (  پاياني ) :

 در پايان هر ترم آزمون به عمل مي آيد كه شامل

1-آزمون ترجمه دقيق كلمات و آيات به صورت كتبي و شفاهي

2-آزمون شنيداري از طريق نوار و ترجمه آيات و بيان نكات تفسيري توسط قرآن آموز

 

شرح وظايف اجرايي و اقدامات لازم

مديريت اجرايي طرح بايد اقدامات زير را در راستاي اجراي بهينه طرح انجام دهد.

1-تبليغات و اطلاع رساني در رسانه هاي جمعي ، روزنامه ها و مراكز آموزشي، تهيه بروشور

2-ثبت نام

3-راهنمايي قرآن آموزان به دوره هاي حضوری و غیرحضوری

4-هماهنگي و انتخاب اساتيد مجرب ( سه شرط اصلي: جلوه قرآني، بيان، مهارت كار)

5-فراهم نمودن امكانات ميز و صندلي ، ظبط صوت و....

6-انتخاب مكان

7-زمان بندي شروع و پايان كلاس ها

8-تهيه فرم ارزيابي

9-ارزيابي و بازرسي

10-برگزاري آزمون

11-برآورد هزينه  ها

12-امور اداري (بايگاني پرونده ها، مدارك، اوراق و... )

13-تهيه كارت شناسايي براي زبان آموزان قرآن

14-تهيه و چاپ كارت پايان ترم

منابع آموزشی:

1-کتاب واژگان باق

2-جزوه آموزشی تمرین باق

3-نوار یا سی دی سه بار تکرار

4-کتب تفسیر

 

   خلاصه برنامه پيشنهادي

رديف

محور ها

توضيحات

1

عنوان و مشخصات طرح

الف)عنوان طرح:  طرح بشارت (زبان آموزي قرآن)

ب) سر فصل برنامه: يادگيري ترجمه لغت به لغت و درك مستقيم آيه هاي قرآن به صورت سمعي و بصري

2

مقدمه

(چكيده و ويژگي هاي طرح )

الف) بيان مسئله و چكيده طرح: فهم زبان قرآن و ترجمه روان آيات به عنوان  يكي از مهمترين مسائل در راستاي قرآن آموزي و انس با قرآن .

در اين روش زبان قرآن به گونه اي فرا گرفته مي شود كه قرآن آموزهنگام تلاوت قرآن بدون مراجعه به كتاب معاني آنرا

 درك ميكندو پي به معاني قرآن مي برد.

 

ب) سابقه طرح:  از سال 76 در مكان هاي مختلف ازجمله وزارت امور خارجه ، مدارس غير انتفاعي سطح تهران وآموزش ضمن خدمت مربيان اجراي طرح در عقيدتي ،سياسي ارتش و دانشگاه امام حسين و بسيج دانشجويي و بانك ملت و بانك سپه ،خانه كارگر و مساجد -مركز آموزش زنان و خانواده رياست جمهوري و وزارت ارشاد كد 1003اين طرح در حال اجرا است.

 

3

پيش فرض ها و ضرورت ها

1- تاكيد قانون اساسي مبني بر يادگيري زبان قرآن

2- تاكيد مقام معظم رهبري بر انس با مفاهيم قرآن

3- نقش قرآن در اعتلاي فرهنگ فردي و جمعي به خصوص در عصر تهاجم فرهنگي و جهاني شدن قرآن

4- نياز مردم و جامعه براي آشنا شدن با كتاب آسماني خويش براي نيل به سعادت دنيوي و اخروي

5- عدم آشنايي ما ايرانيان با زبان عربي به عنوان زبان قرآن

 

.

 

 

 

 

 

رديف

محور ها

توضيحات

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

اهداف

الف) اهداف بلند  مدت:

1- تدريس اين شيو ه در آموزش عالي به عنوان يك رشته تحصيلي

2- ايجاد زمينه كار براي علاقه مندان به فعاليت هاي قرآني

ب) اهداف ساليانه:

1- اجراي طرح در سطح شهر تهران ( به عنوان  مركز و پايتخت كشور)

2- آموزش اين روش به معلمان قرآن براي اشاعه بهتر طرح و تربيت مدرس

3- پر كردن اوقات فراغت جوانان در دوره هاي كوتاه مدت تابستان

4- برگزاري كلاس هاي قرآني با اين روش در ماه مبارك رمضان در نهادها و مراكز دولتي

5-  اجراي آن در آموزش وپرورش بصورت ضمن خدمت فرهنگيان

5

سياست ها

1- بستر سازي در زمينه انس با قرآن با استفاده از جاذبه هاي شيرين آوايي و مفهومي قرآن كريم

2- آموزش قرآن كريم با استفاده از آخرين مهارت هاي يادگيري و آموزش

3- تاكيد بر يادگيري روخواني و روانخواني، فصيح خواني با استفاده از استماع و شنيدن آيات الهي

4- زمينه سازي  براي تدبر و تفكر در قرآن بعنوان دستور العمل الهي و قرآني در راستاي بهره مندي از اين موهبت الهي

6

مخاطبين و گستره طرح

الف- جنسيت: زن و مرد

ب- مقطع سني: كودكان و نوجوانان – جوانان – ميان سال و بالاتر

ج) موقعيت اجتماعي:  در هر موقعيت اجتماعي

د- موقعيت اعتقادي: علاقه مند به قرآن و فرهنگ قرآني

5- موقعيت جغرافيايي: گستره ايران اسلامي- در سطح جهاني

 

 

 

 

 

توضیحات

 

 

7

اماکن اجرای طرح

 

 

 

 

 

 

مساجد 

حسينيه ها  

انجمن ها        

ادارات و نهاد ها

مدارس   

تكايا   

كانون ها  

كارخانجات

مراكز آموزشي    

هيئت ها     

خانواده ها

ساير مراكز: هر جا امكان برگزاري كلاس باشد

 

 

رديف

محور ها

توضيحات

 

8

 

 

 

 

 

 

 

مراحل اجرايي

زمان شروع و خاتمه طرح: محدوديت زماني ندارد و با توجه به مخاطبين و امكان ها قابل تغيير است.

تمهيدات اوليه: تدارك مكاني به عنوان دفتر مركزي- با خط تلفن – و تمهيدات لازم جهت برگزاري كلاس ها و انجام امور اجرايي لازم از قبيل:

الف. تبليغات و اطلاع رساني

ب. تهيه كتاب ها و جزوات، نوار هاي آموزشي جهت راحتي قرآن آموزان

ج. تشكيل پرونده

د: تماس و هماهنگي لازم و غيره

ج) اقدامات و مراحل ابتدايي:

1- راهنمايي قرآن پژوهان به دوره هاي حضوری و غیرحضوری 2- تداركات آموزشي مناسب با امكانات لازم

3- انتخاب مدرسين شايسته و كارآمد

4- برگزاري كلاس ها و نظارت بر روند آموزشي

5- برگزاري امتحانات پايان ترم

6- اعطاي مدارك و كارت پايان دوره

7- تبليغات و اطلاع رساني براي دوره بعد

9

مجري يا مجريان طرح

الف- درون سازمان                                                       ي: شوراي هماهنگي طرح بشارت

ب- سازمانها و نهادهاي همكار

1- مراكز دانشگاهي (آزاد – دولتي)

2- حوزه هاي علميه تهران

3- كانون هاي فرهنگي امور مساجد

4- خانه كارگر

5- آسيب هاي اجتماعي شهرداري

6- آموزش و پرورش مناطق مختلف

7- بانك ملت و همچنين بانك تجارت

10

نكات حائز اهميت

1-                اين روش آموزشي به گونه اي است كه تمام اقشار جامعه را در بر مي گيرد

2-                تقويت و مهارت هاي آموزشي قرآن بدون محدوديت هاي جنسيت و سن.

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بدانید قرائتی که در آن تدبر نباشد خیری در آن نیست.امام علی (ع)

براي توسعه و پيشرفت هر كشوري اولين چيزي كه نياز است تربيت نيروهاي متخصص مي باشد.

اگر قرار است ما جامعه قراني داشته باشيم وتفكر قراني در جامعه باشد نياز است نيروي متخصص براي آموزش قران تربيت كنيم.

آموزش علم است و تدريس كردن هنر است.

چگونه به ديگران بياموزيم به خودشان آموزش دهند.

اين هنر طرح بشارت است كه ميتوانيد دانش آموزان خود را به اين سطح برسانيد.

عشقت رسد به فرياد ار خود به سان حافظ          

قرآن ز بر بخواني درچــــارده روايت    «حافظ»

همچنين بر خود لازم مي دانیم از همه كساني كه در پیشرفت این طرح ما را ياري نمودند تشكر و قدرداني نمايیم.

 

محمد حسن رزاق                                                                                                                                                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تربيت بايد تربيت قرآني باشد. امام خمینی(ره)

 

 

 

تربیت مربی زبان­آموزی قرآن کریم

 

طرح بشـارت



[1] . سوره طلاق، آیه 3

1. و اذ قال ربک للملائکه انی جاعل فی الارض خلیفه. (سوره بقره، آیه 30).

[3] . اولئک کالانعام بل هم اضل سبیلا. (سوره اعراف، آیه 179).

[4] . سوره احزاب، آیه 72.

[5] . ثم سوته و نفخ فیه من روحه. (سوره سجده، آیه 9).

[6] . سوره آل عمران، آیه 59.

[7] . سوره حشر، آیه 21.

[8] . سوره یونس، آیه 61.

[9] . سوره بقره، آیه 138.

مهر | 11:42 - سه شنبه هفتم تیر 1390